HMI صنعتی - HMI چیست؟ نمایش ، عملکرد

اتوماسیون صنعتی

ژوئیه 18

HMI یک رابط ماشین انسان است که برای کاربردهای صنعتی طراحی شده است. ما می توانیم سیستم های HMI را "پنجره" یک فرایند بدانیم. این پنجره می تواند در دستگاه های خاصی مانند پانل های اپراتور یا در رایانه باشد. یک سیستم HMI با هر دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری یک صنعت متصل شده است تا HMI بتواند اطلاعات را بین کاربر و سیستم مبادله کند.


رابط انسان و ماشین (HMI) مجموعه ای از صفحه ها ، صفحه های گرافیکی و سایر فناوری هایی است که توسط اپراتور برای نظارت و تعامل با سیستم کنترل استفاده می شود.


HMI

907 × 549 74.1 کیلوبایت

سیگنالهای فرآیند به وسیله دستگاههایی با کارتهای ورودی/خروجی در رایانه ، PLC 32 ، RTU 27 (واحدهای راه دور) یا Drive’s به HMI منتقل می شود ، همه این دستگاهها باید دارای ارتباطی باشند که HMI آنها را درک کند.


عملکردهای یک نرم افزار HMI:

پایش: این قابلیت به دست آوردن و نمایش داده های گیاهی در زمان واقعی است. این داده ها را می توان به صورت اعداد ، متن یا گرافیک نمایش داد که به خوانندگان اجازه می دهد تا به راحتی تفسیر شوند.


نظارت: این عملکرد ، همراه با نظارت ، امکان تنظیم شرایط کاری فرآیند را مستقیماً از طریق کامپیوتر فراهم می کند.


زنگ هشدار: این توانایی تشخیص رویدادهای استثنایی در فرایند و گزارش آنها است


کنترل: این توانایی استفاده از الگوریتم هایی است که مقادیر فرآیند را تنظیم کرده و بنابراین این مقادیر را در محدوده خاصی حفظ می کند.


مورخ: این قابلیت نمایش و ذخیره در پرونده ها ، پردازش داده ها با فرکانس خاصی است. این ذخیره داده ها یک ابزار قدرتمند برای بهینه سازی و اصلاح فرآیندها است.


سلسله مراتب نمایش:

نمایشگرها باید به صورت سلسله مراتبی طراحی شوند که نوردهی تدریجی جزئیات را فراهم کند. نمایشگرهایی که از مجموعه طرح های شماتیک P&ID طراحی شده اند این ویژگی را ندارند. آنها مانند یک هارد دیسک کامپیوتر با یک پوشه برای همه فایلها "مسطح" خواهند بود.


hmi٪ 20 نمایش

hmi٪ 20 نمایش

748 × 656 126 کیلوبایت

سلسله مراتب نمایش چهار سطح وجود دارد:


سطح 1 - مرور اجمالی:

گرافیک نمای کلی معمولاً برای ایجاد تعاملات کنترلی طراحی نشده است. این یک شاخص کلی برای نحوه عملکرد عملیات است. این برنامه با ردیابی شاخص های کلیدی عملکرد ، نشان دهنده عملکرد فعلی عملیات است.


سطح 2- کنترل واحد:

یک فرایند از واحدهای کوچک متفاوتی تشکیل شده است ، هر واحد دارای سیستم فرآیند خاص خود است. برای هر عملیات واحد اصلی جداگانه یک گرافیک سطح 2 وجود دارد. این برنامه شامل همه اطلاعات و کنترل های لازم برای انجام تقریباً همه وظایف اپراتور مرتبط با آن بخش از یک گرافیک واحد است.


سطح 3- جزئیات واحد:

گرافیک سطح 3 تمام جزئیات مربوط به یک قطعه از تجهیزات را ارائه می دهد. از این موارد برای تشخیص دقیق مشکلات استفاده می شود. آنها همه ابزارها ، وضعیت قفل شدن و سایر جزئیات را نشان می دهند. نوع شماتیک یا P&ID تصویرسازی اغلب برای صفحه نمایش سطح 3 مطلوب است.


سطح 4- پشتیبانی و نمایش های تشخیصی:

نمایشگرهای سطح 4 بیشترین جزئیات را از زیر سیستم ها ، حسگرهای مجزا یا اجزا ارائه می دهند. آنها جزئی ترین اطلاعات ممکن در مورد سیستم و زیر سیستم ها را نشان می دهند.


انواع HMI:

توسعه یافته برای اندازه گیری: آنها در یک محیط برنامه نویسی گرافیکی مانند VC ++ ، Visual Basic ، Delphi و غیره توسعه یافته اند.


بسته های کنسرو شده HMI: این بسته های نرم افزاری هستند که بیشتر عملکردهای استاندارد سیستم های SCADA را پوشش می دهند.