دارشانا تاکار می‌گوید سازمان‌های MSME می‌توانند با کمک فن‌آوری‌های نوظهور رقابت‌پذیری خود را به شدت بهبود بخشند و رشد را در سال 2022 شعله‌ور کنند.


روندهای فناوری برای MSME در سال 2022.
سال 2020 با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان آغاز شد. تا مارس 2020، کل جهان تحت تأثیر این بیماری همه گیر قرار گرفت و زنجیره تامین جهانی به طور قابل توجهی مختل شده بود. شرکت‌های بزرگ‌تر در سراسر جهان منابع کافی از نظر فناوری، در دسترس بودن مواد ورودی و افراد حرفه‌ای سالم و راه‌های جایگزین برای ادامه تعادل کار و زندگی با یک محیط کاری ترکیبی داشتند.

اما کسب و کار شرکت‌های کوچک به دلیل همه‌گیری و قرنطینه ناگهانی و الزامات نظارتی و ایمنی پس از کووید-19 تحت تأثیر نامطلوب قرار گرفته است.

در هند، بخش MSME متشکل از تولید، بسته بندی، زیرساخت، فرآوری مواد غذایی، مواد شیمیایی و بخش فناوری اطلاعات و صنعت خدمات، به عنوان پویاترین منبع رشد برای اقتصاد توسعه یافته است. بخش MSME هند حدود 30 درصد از تولید ناخالص داخلی را تولید می کند و حدود 45 درصد به صادرات کشور کمک می کند. حدود 6.3 کرور شرکت های کوچک و متوسط ​​حدود 11.1 کرور کارمند دارند.

متأسفانه، به دلیل عوامل معدودی مانند تنگنای سرمایه، هزینه بالای فناوری های دیجیتال و دانش و آگاهی در مورد فناوری دیجیتال مناسب، بخش MSME در هند در طول دوره و دوران پس از همه گیری متحمل آسیب های زیادی شد. تأثیر بر تجارت شرکت های MSME در چند دهه گذشته، حتی بیشتر از رکود جهانی در سال 2008، بالاترین میزان بوده است.

مدیریت بحران
برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​در طول بحران همه‌گیری، دولت هند به ارائه وام‌های نرم با بازپرداخت طولانی‌تر و افزایش سقف اعتبار می‌پردازد. اما شرکت‌های کوچک و متوسط ​​باید با بهبود کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محصولات، ارزش کلی خود را استراتژی‌بندی کنند. آنها همچنین نیاز به استراتژی عملکردهای مختلفی مانند تولید، بازاریابی، فروش و مالی دارند. نیاز به ایجاد یک اکوسیستم دیجیتال قوی برای افزایش ارتباط بین خریداران و تامین کنندگان در بازار وجود دارد.

اکنون پس از کشمکش طولانی برای بازگرداندن کسب و کار در سال‌های 2020 و 2021، سازمان‌های MSME باید با اتخاذ جدیدترین فناوری‌ها، کسب‌وکار خود را متحول کنند. علیرغم داشتن هزینه اولیه بالاتر فناوری و مقاومت اولیه ذینفعان در مورد پذیرش فناوری، در میان مدت تا بلندمدت به عنوان نقطه عطفی در موفقیت کسب و کار برای شرکت های کوچک و متوسط ​​به اثبات خواهد رسید. بهبود عملیات کسب و کار MSME بسیار به قلب من نزدیک است و مایلم برخی از روندهای فناوری کلیدی را که می تواند باعث رشد سازمان MSME شما شود به اشتراک بگذارم و مطمئن باشید راه حل های پیشنهادی برای اکثر شرکت های کوچک و کوچک مقرون به صرفه و امکان پذیر است.چندین زمینه و فرصت وجود دارد که در آنها اتوماسیون و تبدیل دیجیتال برای شرکت های کوچک و متوسط ​​مقرون به صرفه و امکان پذیر است تا از منحنی جلوتر بمانند.


1. تولید و برنامه ریزی
برای هر شرکت تولیدی، تولید فرآیند اصلی آن است. این بزرگترین مرکز هزینه برای هر شرکت تولیدی است. بسیاری از عوامل مانند کیفیت پایین، بهره وری پایین، نگهداری بالا، ایمنی ناکافی، کار یکنواخت و غیره عواملی هستند که هزینه و زمان زیادی را مصرف می کنند.
فرصت‌های متنوعی از راه‌حل‌های حسگر ساده، اتوماسیون جزئی تا اتوماسیون کامل برای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​وجود دارد. با توجه به بودجه و توان فنی می توان راهکارهای مناسبی را انتخاب کرد. فناوری‌های مختلف مانند حسگرها، ماشین‌های برنامه‌ریزی‌شده CNC، ماشین‌های برش و جوش خودکار و راه‌حل‌های مختلف روباتیک در طیف وسیعی در دسترس هستند.

2. طراحی و توسعه
طراحی و توسعه محصول قبلاً هرگز چنین سریع و هوشمند نبوده است. بسیاری از انواع نرم افزارهای طراحی به عنوان یک ابزار استاندارد برای سهولت فرآیند طراحی در دسترس هستند. امروزه نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و ML برای کاهش مراحل ساخت و مشخصات در دسترس هستند. آن‌ها می‌توانند شکاف‌های فکری طراح را پیش‌بینی کنند و خطاهایی مانند همسویی ناسازگار را تصحیح کنند.

برای توسعه نمونه های اولیه، امکانات چاپ سه بعدی به راحتی در دسترس و ارزان تر شده است. حتی برای تولید انبوه اقلام خاص، پرینترهای سه بعدی محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. فناوری پرینت سه بعدی با قابلیت همگام سازی با نرم افزار طراحی و تطبیق با هر شکل نامناسب به طور موثر و موثر، راه حلی مقرون به صرفه است.

ما عملاً این فناوری را با یک شرکت مهندسی اتوماسیون صنعتی در ماشین سازی به کار برده ایم. ما الگوهای ریخته‌گری مختلفی را با چاپگر سه‌بعدی ایجاد کرده‌ایم که منجر به کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی هزینه‌های ریخته‌گری شد.

3. نگهداری گیاه
اگرچه اکثر شرکت‌های تولیدی اهمیت نگهداری کارخانه را نادیده می‌گیرند و هزینه نگهداری مستقیماً به هزینه محصول کمک نمی‌کند، اما این مهم است. اکثر شرکت های MSME فقط از شیوه های تعمیر و نگهداری خرابی پیروی می کنند. این هزینه نه تنها از نظر پولی نسبتاً بالا است، بلکه تأثیر قابل توجهی بر تأخیر تولید، تأخیر در تحویل، کیفیت پایین، آسیب به ماشین‌آلات و مهم‌تر از همه برای ایمنی انسان دارد.

با پیشرفت تکنولوژی، فعالیت های تعمیر و نگهداری از قبل قابل پیش بینی هستند و می توان بر این اساس برنامه ریزی کرد تا از هر نوع آسیبی به ماشین ها و انسان ها جلوگیری شود. برای شرکت های کوچک و متوسط، اگر تعمیر و نگهداری پیش بینی کامل و پرهزینه مقرون به صرفه نباشد، با کمک چند حسگر متصل به ماشین آلات کارخانه و همگام سازی آنها، هزینه تعمیر و نگهداری می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

4. مدیریت موجودی و تدارکات
در هر شرکت تولیدی، هزینه مواد 40 تا 80 درصد از هزینه کل محصول را تشکیل می دهد. گفته می شود که صرفه جویی در Re 1 در هزینه یابی مواد منجر به افزایش 5 روپیه در سودآوری می شود.

در کشور ما، تابع مواد بیشترین نادیده گرفته شدن را در تمام بخش ها دارد. فقط هزینه مستقیم محصول برای هزینه یابی محصول در نظر گرفته می شود. اما هزینه های غیرمستقیم هنگفتی به دلیل از بین رفتن و آسیب مواد و به دلیل عجله در خرید مواد در اکثر شرکت های MSME وجود دارد. اکثر رهبران تجاری در این بخش هرگز متوجه این موضوع نمی شوند. مدیریت نامناسب موجودی رایج ترین عامل است.

با کمک نرم افزار ERP مناسب می توان موجودی را به خوبی مدیریت کرد. عامل مهم در اینجا انتخاب نرم افزار مناسب با فرهنگ صنعت و سازمان شما از بین گزینه های موجود در بازار است. در تجربه عملی من، با اجرای راه حل های ERP مناسب برای بسیاری از همکارانمان، متوجه کاهش 10 تا 30 درصدی هزینه شده ایم.

5. بازاریابی و ترویج
با وجود داشتن یک محصول بسیار خوب از نظر قیمت و کیفیت، دسترسی به مشتری هدف چالش برانگیز است. بسیاری از سازمان‌های کوچکی که من با آنها ارتباط نزدیکی دارم، معتقد بودند که برای رشد کسب‌وکار تبلیغات شفاهی و وفاداری مشتری ابزار کلیدی است تا زمانی که به اهمیت برندسازی در بازار رقابتی پی ببرند. در این بازار جهانی، روش های سنتی بازاریابی موثر نیستند. یک سازمان نیاز به ایجاد وفاداری به برند با استراتژی های بازاریابی و برندسازی مناسب دارد. با تغییر پویایی بازار و رقابت در بازار، هر سازمانی نیاز دارد که یک برند قوی در بازار مربوطه خود ایجاد کند. در عصر دیجیتال کنونی، بدون استفاده مناسب از فناوری های دیجیتال و استراتژی های رسانه های اجتماعی، حفظ و رشد دشوار است.

6. فعالیت های پیش فروش و پس از فروش
فعالیت های پیش از فروش مانند آماده سازی قیمت، ارسال، پیگیری و برنامه ریزی سفارش فروش باید به موقع و منظم باشد. این شامل کارهای تکراری است و در حین کار مستعد خطاهای انسانی است.

به همین ترتیب، سایر فعالیت‌های پس از فروش در خصوص ارسال گزارش‌های تست، اسناد تضمینی و سایر ارتباطات نیز برای تجارت آینده بسیار مهم هستند.

فناوری هایی مانند هوش مصنوعی می توانند از این زمان مراقبت کنندکارهای اداری مصرفی الکترونیکی، تکراری و پیش پا افتاده به طوری که کسب و کارها بتوانند روی کارهای استراتژیک و حیاتی تر تمرکز کنند.

7. حساب و امور مالی


4 بخش کلیدی برای نتایج سریع
این توابع همچنین شامل بسیاری از وظایف تکراری هستند و به دلیل انجام چند کار مستعد خطاهای انسانی هستند و می توانند به دلیل بارگیری بیش از حد متخصصان حسابداری منجر به تاخیر شوند. بسیاری از نرم افزارها به طور انحصاری برای مدیریت حساب و امور مالی در دسترس هستند. انواع نرم افزارهای استاندارد و سفارشی را می توان برای همگام سازی سایر عملکردها مانند فروش و تولید با حساب ها برای افزایش کارایی کلی توسعه داد. اینها منجر به صرفه جویی در هزینه های فوق العاده می شود.

8. مدیریت منابع انسانی و حقوق و دستمزد
نیروی انسانی مهمترین دارایی در بین همه برای هر کسب و کاری است که به کارکنان انگیزه می دهد تا بهره وری مضاعف را ارائه دهند. استخدام، معرفی، آموزش و مدیریت حقوق و دستمزد نادیده گرفته ترین کارکردهای صنعت MSME هستند. به دلیل عدم وجود یک سیستم مدیریت منابع انسانی مستقل در بخش MSME، هزینه غیرمستقیم نیروی انسانی بسیار زیاد است. که شامل هزینه های استخدام، کاهش بهره وری به دلیل آموزش ناکافی و نامناسب می شود.

بسیاری از راه‌حل‌های نرم‌افزار مدیریت منابع انسانی و حقوق و دستمزد خودکار با هزینه‌های معقول و آسان برای کارکردن توسط کارکنان متوسط ​​​​کامپیوتر در دسترس هستند. این امر به کاهش حجم کار کارکنان منابع انسانی و مدیریت کمک می کند و همچنین شفافیت کارمند را در مورد مدیریت عادلانه مطالبات و سایر تسهیلات آنها فراهم می کند.

9. پشتیبانی از مشتری
هیچ کسب و کاری نمی تواند بدون مشتریان راضی دوام بیاورد. یک مشتری راضی قوی ترین ابزار بازاریابی برای کسب و کار تکراری است و می تواند در مورد شرکت و محصولات دهان به دهان پخش کند. برای شرکت های MSME این عملکرد بسیار مهم به صورت سازمان یافته و دستی مدیریت می شود. برای محصولات سرمایه و با ارزش بالا در حالی که تعداد مشتریان کمتر است، پشتیبانی مشتری مناسب را می توان به صورت دستی مدیریت کرد. اما در مورد شرکت، هر جا که تعداد مشتریان زیادی وجود داشته باشد، حفظ و بازیابی مشتریان بدون پاسخگویی و اقدام به موقع به سوالات و شکایات مشتریان مشکل است. بسیار مهم است که مشتریان بتوانند برای هر یک از پرس و جوها و شکایات با فروشنده ارتباط برقرار کنند.

انواع راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی برای عملکردهای پشتیبانی مشتری در دسترس است. بسته به پایگاه مشتری، شرکت MSME می تواند راه حل های دیجیتال مناسب را انتخاب کند. برخی از ابزارهای محبوب برای پشتیبانی از این عملکرد عبارتند از:
آ. پشتیبانی ارتباطی همه‌کانال
ب دسکتاپ عامل یکپارچه
ج پشتیبانی از چت زنده
د پورتال سلف سرویس.
ه. تجزیه و تحلیل احساسات مشتری، و
f. پایگاه دانش به روز.


راه حل های برتر ارتقای فناوری برای شرکت های کوچک و متوسط
1. اتوماسیون در تولید با فناوری های CNC
2. حسگرهای کارخانه و ماشین آلات
3. چاپ سه بعدی
4. IIoT (اینترنت صنعتی اشیا)
5. AR (واقعیت افزوده)
6. VR (واقعیت مجازی)
7. هوش مصنوعی (هوش مصنوعی)
8. رایانش ابری، و
9. تجزیه و تحلیل داده های بزرگ.

با کمک فن آوری های نوظهور فوق در عملکردهای مختلف در سراسر کسب و کار، سازمان های MSME می توانند رقابت خود را به شدت بهبود بخشند. در بازار جهانی بیش از حد رقابتی، قبل از اینکه فرد متوجه کاهش سودآوری شود، رقیب ممکن است پشته بازار را بدزدد. به روز شدن با روندهای بازارهای نوظهور برای شرکت های MSME بیش از هر زمان دیگری نیاز است. به طور خلاصه، MSME باید روی 4 بخش کلیدی زیر برای نتایج سریع تمرکز کند.
1. حضور آنلاین
2. راه حل ابری
3. رسانه های اجتماعی، و
4. تجزیه و تحلیل داده ها.